TCL Home        TCL Home Title
   

 



In memoriam

Jacoba Armolda Reparon-Vogelzang is op 20 november 2018 overleden.

Mevrouw Reparon-Vogelzang was de vrouw van de overleden oud-voorzitter en Erelid Joop Reparon.

Ik, Jaap Beverloo had het voorrecht haar te ontmoeten op de receptie van ons 40-jarig bestaan van de club. Tijdens de voorbereiding van dat jubileum hebben wij van haar diverse foto’s mogen gebruiken.
Zij droeg onze vereniging een warm hart toe. Daar zijn wij haar nog steeds dankbaar voor.

Wij betuigen onze oprechte deelneming.
 

Namens het bestuur Tennisclub Leerdam

Theo Achterberg
Cees van Schooten
Anja van Heeswijk
Jaap Beverloo
Fred Noordergraaf
 


Hoi allemaal,

 
Wat hebben we een fantastisch, geslaagd LINGECUP weekend achter de rug! Zowel op zaterdag als zondag hebben we ondanks de barre weersvoorspellingen droog en goed weer gehad en dat was ook te merken aan de gezellige drukte op het park!
 
Uiteraard was er op beide dagen weer genoeg georganiseerd om het toernooi heen, zoals een loterij met fantastische prijzen, een tri-tennismuur die voor beide dagen klaar stond en een popcornmachine!
 
Op zaterdag waren er leuke partijtjes voor Rood en Oranje gepland (maar liefst 30 deelnemers) met voorafgaand een warming up door Hannah en Sam en een clinic door Bastiaan en Marloes.
 
Ook zondag begon de dag met een clinic voor Groen en Geel en daarna waren de finales gepland en is er door iedereen (16 deelnemers) hard gestreden om de LINGECUP beker!
 
De winnaars van LINGECUP 2018 in de 3 verschillende categorieën zijn:
 
GROEN 
1. Frederique Laponder
2. Marton de Jongh
 
JE 10-14
1. Boo Broest
2. Eise van Kouwen
 
JE 11-17
1. Daniël Havelaar
2. Fausto de Bondt
 
Kortom, een succesvol weekend met dank aan Bastiaan de Leeuw en Marie Louise van Os (initiatiefnemers), medeorganisatoren (T.V. RHELICO, G.T.C. OVERWAARD en TC. De Belt) álle deelnemers, ook buiten Leerdam!, de Jeugdcommissie, de technische commissie, het bestuur, de barcommissie, de parkcommissie en natuurlijk aan alle SPONSOREN die dit event mede mogelijk hebben gemaakt!
 
ABN AMRO WORLD TENNIS TOURNAMENT, SPORTSWORLD, RIEN & IRMA BAAS, BETUWESTRAND, MCD, BOEK&CO, PARTY VERHUUR LEERDAM, VAN ES SPORTPRIJZEN, MC DONALDS, BAKKERIJ DE JAGER, CHOCO SUPPORT & MONKEYTOWN!
 
Graag tot volgend jaar!!
 

Jeugdcommissie T.C. Leerdam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


26 september 2018

Uitwisseling met de dames v d tennis club Vuren .

Het was een geslaagde dag .

Perfect georganiseerd door de dames commissie.

 

 


 


 

2 september 2018

 

Jeugdcommissie Bedankt!

 

Namens het bestuur willen wij de jeugdcommissie complimenteren en bedanken voor het organiseren van de leuke familiedag.

Er waren veel deelnemers en toeschouwers, een fijne sfeer en er waren leuke tenniswedstrijden.

Het was een hele geslaagde dag, ook de ijskar en het eten waren prima geregeld.

Nogmaals jeugdcommissie leden bedankt.

 

Namens het bestuur.

Cees van Schooten
 
 

 
22-06-2018,  Van de (zoekende) voorzitter

Zowel zakelijk als bij de vereniging krijg ik regelmatig de vraag of ik even tijd heb. Om de meest uiteenlopende redenen. Bijna altijd is het antwoord hierop “ja”.
 
Andersom wordt ik nog wel eens teleurgesteld. Voor veel mensen is het blijkbaar toch moeilijk om in hun drukke leven tijd vrij te maken voor anderen. Begrijp me goed: als ik naar mijn taken, verantwoordelijkheden én agenda kijk, zou het ook voor mij beter zijn om eens wat vaker “nee” te zeggen...
 
Maar ook als ik dat allemaal niet zou hebben, dan zou ik denk ik toch nog tijd te kort komen.
Tijd is dus maar een betrekkelijk iets. Ik zeg daarom ook altijd: “Tijd heb je niet, tijd maak je!”.

Ik ga jullie nu iets vragen…. Hebben jullie even tijd voor mij?

Als bestuur zijn wij namelijk op zoek. Om nog meer structuur aan te brengen in onze club zijn wij op zoek naar een Vrijwilligerscoördinator én vrijwilligers die de nieuwe commissie PR & Communicatie vorm willen geven. Enthousiaste mensen die samen met alle andere enthousiaste vrijwilligers hun schouders eronder willen zetten om onze mooie club verder te laten bloeien.
 
Voor de nieuwsgierigen en belangstellenden onder jullie hebben we voorlopige profielen gemaakt, welke op de volgende links bekeken kunnen worden:
 

 

Reacties hierop mogen rechtstreeks gestuurd worden naar: voorzitter@tcleerdam.nl
 
Omdat het aantal plekken beperkt is, zou ik jullie willen aanraden om niet te lang te wachten met reageren. Dit om teleurstellingen te voorkomen. En mocht er belangstelling bestaan om in één van de  andere bestaande commissies actief te worden, dan mogen jullie dit natuurlijk ook laten weten.

Ik ben heel benieuwd wie er, buiten mijzelf en alle vrijwilligers van onze club, tijd kunnen of willen maken.
 
Theo Achterberg
 
 

 

 


Afscheid van Marie Louise Roelofsen als voorzitster van de jeugdcommissie.
 

Onlangs heeft Marie Louise besloten haar activiteiten voor de jeugdcommissie te beëindigen.  Hoewel wij als jeugdcommissie en bestuur dit natuurlijk heel jammer vinden respecteren wij haar beslissing.

Ongeveer 10 jaar geleden besloot het bestuur dat er echt iets nodig was om meer jeugd aan te trekken.  Bastiaan de Leeuw trok toen al de kar maar er moest nieuw leven in geblazen worden. Er werd een oproep geplaatst en Marie Louise reageerde enthousiast. Zij had al ervaring want ook bij Tennisvereniging De Belt in Heukelum was zij actief. Destijds hadden we nog geen Open Jeugdtoernooi. Marie Louise heeft de nodige papieren hier voor gehaald (toernooileiding en VLC) en is destijds begonnen de jeugd hiervoor te motiveren. Natuurlijk ook met de hulp van andere commissieleden en niet te vergeten onze Tennisschool Kramer-Schuijt  met Bastiaan en Marloes werd het Open Jeugdtoernooi een succes.  Ook het aantal jeugdleden bleef groeien , en we mogen nu wel vol trots zeggen dat we in vergelijking met omliggende clubs een hele mooie jeugdafdeling hebben binnen T.C. Leerdam.
 

Gelukkig zullen we Marie Louise nog vaak op de tennisclub blijven zien, ze tennist zelf graag en zal zeker bij bepaalde evenementen blijven helpen. Dat zit nu eenmaal in haar genen.
 

We hebben Marie Louise deze week “officieel” bedankt voor haar enorme inzet de afgelopen jaren met een geweldig resultaat.
 

Aan de rest van de Jeugdcommissie en nieuwe commissieleden nu de taak om dit zo succesvol voort te zetten.

Met sportieve groet ,

 

Namens bestuur en jeugdcommissie

 

Jeanet Koch


 


23-04-2018, Van de (kersverse) voorzitter

 

Hartverwarmend waren de reacties na mijn aanstelling op de ALV als voorzitter van onze club.

Ondanks dat ik nog moet groeien in mijn rol en het ook waar zal moeten maken, is het vertrouwen groot. Maar er was ook enige ongerustheid…., of noem het bezorgdheid.

Neem ik nog deel aan de vrijdagavondcompetitie? Kom ik nog wel naar de Herenavond? En ben ik straks nog wel dezelfde Theo van vóór het voorzitterschap?

Voor zover dat nog niet gebeurd is, kan ik iedereen geruststellen.

Wat dat aangaat verandert er niets.
Niet qua persoon en ook niet in mijn opstelling naar anderen.

Het blijft zoals het was.
Wel wil ik benadrukken dat ik niet alleen als voorzitter gekozen ben door de leden, maar ook voor de leden.

Ben je het ergens mee (on)eens of is er iets wat je graag wil bespreken, schroom dan niet om contact met mij op te nemen.

Inmiddels hebben we met het bestuur de eerste vergaderingen erop zitten en ik moet zeggen dat het goed voelt.

We zijn met een enthousiast team die het in grote lijnen met elkaar eens is op welke wijze er bestuurd  moet worden.

Ik heb gemerkt dat er een sterke behoefte is aan een duidelijke structuur binnen de vereniging waarmee een helder beleid gevoerd kan worden, gericht op vernieuwing.

Er is dus heel wat werk te verzetten. Wij zullen daar de komende tijd veel energie in steken en jullie krijgen er in de loop van het jaar ongetwijfeld wat van mee.
 

Tot slot wil ik nog even stilstaan bij de ziekte van mijn vrouw, waarvan de meesten van jullie inmiddels wel op de hoogte zijn.

Wij maken momenteel een moeilijke en onzekere tijd door, maar het feit dat er zoveel mensen zijn die aan ons denken en met ons meeleven, is een enorme steun voor ons.

Ik maak dan ook graag van de gelegenheid gebruik om jullie hiervoor, ook namens Brenda, hartelijk te bedanken!
 

Theo Achterberg

 


 


 


 


Sinterklaasfeestje 2017

 

Op woensdag 29 november kwamen er toch nog ongeveer 25 kinderen naar de club voor de komst van Sinterklaas!

Na wat geknutseld en gekleurd te hebben en een korte Pietentraining van Bas en zijn hulppietjes was het grote moment daar.

Sinterklaas arriveerde samen met 2 Pieten. Ze hadden lekker veel strooigoed bij en in het clubhuis heeft hij alle kinderen toegesproken.

Het was een gezellige boel. De Pieten wilden daarna nog een balletje slaan en aan het eind kreeg iedereen nog een frietje én een kleine verrassing van de Sint.

 

Dankjewel Sinterklaas, oh en hij beloofde ons volgend jaar weer langs te komen!

Groetjes van de jeugdcommissie.

 

Klik hier >>> voor alle foto's

 


 

Vrijwilligersavond 2017

 

Zaterdag 25 november was er de jaarlijkse Vrijwilligersavond.

Onze interim-voorzitter Jaap Beverloo heette iedereen welkom.

De sponsorcommissie had deze avond georganiseerd en had in Henk Verbruggen een goede

Bingo-leider gevonden.

Hij verzorgde samen met Coby Mulder een zeer alternatieve Bingo, die erg in de smaak viel.

Ook werd er voor het eerst een  “Vrijwilliger van het Jaar” gekozen.

Alle vrijwilligers mochten uit 3 kandidaten kiezen wie de “Vrijwilliger van het Jaar” zou worden.

 

De kandidaten waren:

Jaap Beverloo, de Jubileum-Commissie en Leo Verwey.

 

En………. het werd Leo Verwey.

Hij en zijn vrouw Irene kregen een mooie bos bloemen, zoals op de foto goed te zien is.

Al met al werd het een zeer gezellige avond, met als Barbezetting het Bestuur.

 

 


 

Leerdam, 8 november 2017

 

AED-training

Afgelopen week was het weer eens tijd voor serieuze zaken op baan 7.

Audio/visueel ingeleid door Hans en Coby hebben Woud, Hans en Frans voor een groep van zo'n dikke 20 TCL leden de AED training verzorgt.

Prima initiatieven van onze seniorencommissie en chapeau voor ook deze leden die zo hun vrijetijd investeren om mogelijk de medemens te kunnen helpen.

Wederom een groot succes dus en voor die leden die deze kans hebben gemist, grijp de volgende gelgenheid aan om ook een AED training te volgen.

 

TIP !

Download uit uw app-store de gratis EHBO-app van het Rode Kruis op uw smartphone.

Zo heeft u alle EHBO instructies (ook AED) op zak.

 

De redactie

 

 

 


 


 

24 oktober 2017, van de (waarnemend-)voorzitter

 

Bericht naar de leden TCL van de waarnemend voorzitter Jaap Beverloo,

Het is alweer een tijd geleden dat jullie een bericht van het bestuur(voorzitter) kreeg, dit kwam zoals je waarschijnlijk weet dat onze voorzitter Peter Dikkerboom de functie als voorzitter heeft beëindigd, er is voor hem een nieuwe uitdaging in een andere baan waar hij veel energie in moet stoppen. Voor ons als bestuur toch lastig, want we moeten verder, ik heb besloten om tot de algemene leden vergadering in februari 2018 zolang de taak van waarnemend voorzitter op mij te nemen. Er gebeurd van alles binnen onze tennisclub daarom goed om dit aan jullie door te geven.

Ons 50 jarig bestaan dit jaar is door de jubileumcommissie geweldig georganiseerd. Wij kunnen terug zien op een geslaagd feest.

Met daaraan gekoppeld de actie “Maak Kennis met Tennis”, door de werkgroep ledenwerving is een flyeractie georganiseerd met een super goed resultaat, er hebben zicht tot nu toe 15 jeugd en 42 senior leden opgegeven als lid. Zo zie je maar door actief bezig te zijn met ledenwerving het lukt om de vereniging te laten bloeien. Ik heet de nieuwe leden een hartelijk welkom toe.

Er is een werkgroep “Interieur” die de taak heeft de kantine een facelift te geven, er is een statafel gekomen, de bruine kozijnen zijn wit geworden en er komt nieuwmeubilair, dit zal voor 2018 gerealiseerd zijn. Ook wordt de achterkant van de bar gewijzigd door een andere opstelling.

De seniorencommissie zorgt voor een regelmatig terugkerende activiteiten vrijdag 27 oktober wordt er een tennismiddag met een afsluitende maaltijd verzorgd.

De herencommissie zit ook niet stil, ze organiseren allerlei activiteiten, de dinsdagherenavond is een steeds terugkerend succes, mede door de inzet van de commissie.

De damescommissie organiseert een jaarlijks terugkerende fietstocht, (hoeveelste keer?)

De Jeugd van onze club doet het ook bijzonder goed. In 2017  is er een geslaagde familiedag gehouden 60 deelnemers. Ook gingen de jeugdleden met bus naar  het  Ricoh Open gras toernooi in Rosmalen. Door de inzet van de jeugdcommissie en de tennisschool TKS gaat het goed met onze jeugd.

De sponsorcommissie: zoals jullie misschien hebben gezien zie je nieuwe reclameborden en windvangers op ons tennispark, met heel veel inzet wordt hieraan gewerkt. Zeer belangrijk want mede door onze sponsoren kunnen wij bijvoorbeeld het opentoernooi organiseren met bijbehorende prijzen.

Met opzet noem ik geen namen van vrijwilligers, want als ik dat zou doen vergeet ik zeker iemand te vermelden.

Ik ben oprecht blij dat onze club zoveel vrijwilligers heeft en dat die zich inzetten voor onze vereniging. 25 november is de jaarlijks terug kerende vrijwilligersavond, de uitnodiging is reeds verstuurd, mocht u zicht nog niet hebben opgeven doe het alsnog.

Op woensdagavond 8 november wordt om 20.00 uur een opfris reanimatiecursus gegeven (zie bericht hier onder). Heeft  u zich al opgegeven? Zo niet graag een mail naar Hans van Wijk  hansvwijk@msn.com  Het is echt belangrijk je aan te melden, hiermee redt je levens.

Naast alle vrijwilligers hebben wij een bestuur dat om 2 a 4 jaren stopt met hun bestuurders werkzaamheden. Tijdens de aankomende algemene leden vergadering in februari 2018 stoppen de volgende bestuursleden dit zijn:

Het is belangrijk voor de vereniging dat er voltallig bestuur is, mijn dringende verzoek aan jullie is, als er een beroep op je wordt gedaan, zeg niet meteen nee maar denk er goed over na.

 

Een hartelijke groet,

Jaap Beverloo

Waarnemend voorzitter

 


 


 



Beste TCL leden,

 

Het was onlangs nog in het journaal, veel websites van zorgverleners zijn slecht beveiligd.

Gegevens kunnen eenvoudig onderschept worden omdat de data die verstuurd wordt niet encrypted is.

 

Maar niet bij TCL, de website www.tcleerdam.nl is nu voorzien van een certificaat waarmee de data die verstuurd wordt van en naar de web browsers (de pc, tablet of smartphone van de leden) versleuteld is.

Mee luisteren op het Internet gaat natuurlijk altijd, je houdt de hackers niet altijd buiten, echter de data is versleuteld en dus onleesbaar.

 

Dit kun je herkennen aan het (vaak groene) slotje in de adres balk van je webbrowser.

 

 

 

Het adres is nu ook https://www.tcleerdam.nl

 

Aan het https adres kun je al zien dat het beveiligd is, de “s” van secure.

 

Waar wordt dit nu gebruikt, bv als je moet aanmelden op de website, voor o.a. de leden lijst, de bardienst keuze maken etc. dat zit achter de login.

De data die je invult wordt encrypted naar de webserver gestuurd en de data die terug komt is ook encrypted.

 

Kort om end to end encryptie.

 

Jullie als leden behoeven niets aan te passen, heb je een favoriet naar http://www.tcleerdam.nl wordt deze automatisch omgeleid naar https://www.tcleerdam.nl.

Dit heb ik zo ingesteld, gemak dient de mens.

Je mag het natuurlijk wel aanpassen.

 

Met vriendelijk groeten,

 

Bert van Lit

Webmaster TCL

 


1 augustus 2017, van de Voorzitter

 

Het is al weer even geleden dat ik een “van de voorzitter” geschreven heb.

Helaas is dit tevens mijn laatste. Ik heb namelijk besloten te stoppen als voorzitter van de TCL.

De reden hiervoor is dat ik niet voldoende tijd vrij kan maken om deze, voor de club zeer belangrijke functie, goed te vervullen.

 

De afgelopen jaren heb ik met veel plezier deelgenomen aan het besturen van deze club.

Dit was een leuke tijd met als klap op de vuurpijl het geweldige 50 jarige jubileum.

 

TCL is een fantastische club met heel veel betrokken leden en een grote groep super gemotiveerde vrijwilligers.

Hier mogen we met zijn allen heel trots op zijn.

 

Ik hoop jullie gauw weer te zien op de tennisbaan.

 

Peter Dikkerboom


17 Juni 2017

 

Feestdag Tennis Club Leerdam 50 jaar!

 

Voor een impressie van de dag kijk op >>>>>>>>>>>>

 


 

10 Juni 2017

Receptie Tennis Club Leerdam 50 jaar!

 

Tennis Club Leerdam opgericht op 10 juni 2017 hield een receptie op die datum . Een prachtige dag en een druk bezochte receptie met ( oud ) leden, sponsoren, gemeente Leerdam, passende toespraken, een huldiging van de " Club van Vijftig " ( Hans Copier, Henny de Kruijk en Wifred Veldstra treden toe tot deze club voor leden die vijftig jaar lid zijn ), overheerlijke hapjes en swingende livemuziek.

 

Voor een impressie van de receptie kijk op >>>>>>>>>>>>>>>

 

 

 


 


Bron: Het Kontakt

 


11 november 2016, van de TC

 

De KNLTB najaarscompetitie 2016 was 2 weken geleden voor alle Leerdamse teams al afgerond, maar voor één jeugdteam in de groene competitie hing het eindresultaat nog af van één poulewedstrijd, welke afgelopen woensdag 9 november is gespeeld.

Alle teams van Leerdam hebben weer tot het uiterste gestreden en die strijd heeft het kampioenschap opgeleverd voor 4 teams van TC Leerdam.

De kampioenen zijn (twee jeugdteams en twee seniorenteams):

Van harte gefeliciteerd allen!!

 


6 november 2016, van de voorzitter

 

Van 8 tot 80.

 

Wie kent de slogan van de KNLTB nog? Tennis, een sport van 8 tot 80. Deze slogan is ook echt van toepassing op TCL, de vele jeugdleden (zelfs nog jonger!) senioren en veteranen. Alle leeftijden zijn ruimschoots vertegenwoordigd op onze vereniging. We hebben een klein maar erg leuk junioren Topshelf open toernooi gehad. Het "Leerdammer open" was een druk en gezellig senioren toernooi. Tijdens het Leerdammer open is er ook voor het eerst het Caractère open georganiseerd, voor de veteranen onder ons. Voor ieder wat wils. Alle vrijwilligers, deelnemers en een ieder die aan het succes van deze toernooien heeft meegewerkt, ontzettend bedankt voor jullie inzet.

 

Het probleem omtrent de tenniskids functionaris is opgelost, twee enthousiaste dames, Joyce Laponder en Sanne Kandel gaan deze taak vervullen. Veel succes dames en alvast bedankt voor jullie inzet.

 

We hebben nog lang in zomer tenue kunnen tennissen dit seizoen. De herfst is inmiddels begonnen, maar dankzij onze all weather banen kan er gehele jaar getennist worden. Dat doen we bij TCL dan ook ruimhartig:

Dit is nog niet alles.

De eerste week van het nieuwe jaar wordt er een nieuwjaarstoernooi georganiseerd. Over dit invitatie toernooi worden jullie op een later tijdstip verder geïnformeerd.

 

De afwezigheid van de kantine beheerder wordt door de leden sportief opgenomen.

Allen bedankt voor de bereidwilligheid om zelf de handen uit de mouwen te steken, de kantine en keuken netjes te houden. Er is voor deze functie nog steeds een bereidwillige benodigd. Heb je interesse, app, bel, email, twitter, facebook, linkedin mij.

 

Helaas legt onze secretaris Gerry Rietbergen na de volgende  algemene ledenvergadering haar functie neer. Dit is jammer, maar ja, ook aan al het goede komt een eind. Gerry bedankt voor je inzet en positieve bijdrage, de mooie notulen en ideeën.

 

Met het vertrek van een bestuurslid wordt ook meteen een vacature gecreëerd. Wie zou  deze functie in het gezellige bestuur willen gaan vervullen. Voor meer info neem dan contact met mij op.

 

De nieuwe led verlichting is inmiddels aangebracht en werkt goed, de volgende en laatste stap is dat de verlichting wordt aangesloten op het afhang bord.

 

Tenniskids wordt totaal anders van opzet. Veranderingen zijn o.a.: De wedstrijden die op woensdag gespeeld worden gaan naar zondag. Rood en Oranje gaan niet op competitiedagen spelen en de teams worden kleiner. Het wordt minder vrijblijvend. Echt duidelijkheid is hier nog niet over. Hierover zal de bond in een later stadium meer duidelijkheid geven.

 

Van 8 tot 80, volgend jaar wordt onze eigen club 50.  Dit gaan we vieren. Een aantal vrijwilligers hebben zich aangeboden de organisatie van de diverse festiviteiten op zich te nemen. Joris Laponder en Marc Rimmelzwaan nemen de aanvoerders rol op zich. Dit is erg leuk, omdat zij onlangs weer lid zijn geworden en actief bij de club betrokken willen zijn. Daarnaast zijn Nienke, Jeanette, Leo en Marie Louise actief voor dit feest.

 

Onze trainer Bastiaan gaat voor TCL deze winter de scholen langs om de jeugd van Leerdam enthousiast te krijgen voor tennis en zo voor jonge ledenaanwas te zorgen. Goed initiatief Bas, we hopen op vele jeugdleden. Zij hebben de toekomst.

 

O, ik vergeet nog 1 ding, de dames zullen er in de toekomst netjes uitzien op de club, er hangt een mooie gesponsorde passpiegel op de dameskleedkamer.

 

En nu hopen op een mooie tenniswinter.

 

 

Sportieve groet,

 

Peter Dikkerboom

 


23 mei 2016, Van de voorzitter

 

Vergaderen

We vergaderen wat af in ons leven, zo ook bij TCL. Het enige verschil is dat ik me op de bestuursvergaderingen altijd verheug. Deze 21ste april meer dan ooit, ik weet niet waarom. Dat zal wel blijken dacht ik.

17 augustus is het timmerdorp in Leerdam, Bastiaan, onze trainer, heeft het voor elkaar gekregen dat er 240 kinderen komen tennissen. Een soort maak kennis met tennis middagen, de kinderen komen in groepjes van 40 langs op onze vereniging. We zullen nog even nadenken over een mooie actie om onze club extra op de kaart te zetten bij de jeugd op deze dag.

Peter Broest (TC) en ik zijn uitgenodigd om tijdens de Ricoh Open te Rosmalen vragen te stellen aan de heer Rene Biemans van de KNLTB, hij is coördinator Verenigingen. Mocht je een vraag hebben, stuur dan een mail naar mij, ik zal deze vraag aan de heer Biemans voorleggen en het antwoord terugkoppelen (mail @ voorzitter@tcleerdam.nl).

In de vorige "van de voorzitter" heb ik geschreven over het feit dat 2017 ons jubileum jaar is.  Er hebben zich spontaan diverse personen gemeld om plaats te nemen in de jubileum commissie om van dit jubileum een geweldige happening te gaan maken. Er wordt alleen nog een voorzitter gezocht voor deze commissie!

Wat een top vergadering vanavond.

 

De KNLTB heeft een app ontwikkeld voor Tennisverenigingen. Ik ben dol op apps en zo met mij nog vele anderen. Bij TCL zal worden onderzocht of deelname hieraan voor onze club interessant is.

Met deze Club app wordt het eenvoudiger om de leden op de hoogte stellen van evenementen. Met de app kan een tennisladder georganiseerd worden. Tevens is het mogelijk om het bardienst rooster er mee te regelen. Een speelmaatje vinden zou mogelijk een fluitje van een cent worden. Als je hier meer over wilt weten kijk dan op www.knltb.club.

Er komt een nieuwe kraan in de keuken. Deze is door het vele afwassen na de overheerlijke competitiemaaltijden versleten. De kopzijde van het clubgebouw is geschilderd, het ziet er weer prachtig uit en kan weer tegen een stootje. We bedanken hiervoor Fred Noordergraaf, Jaap Bok en Chiel de Leeuw. De zonnepanelen zijn geplaatst en er zijn inmiddels vele kWh opgewekt die de clubkas ten goede komen. Onze leden zullen over de opbrengsten geïnformeerd worden.

De inning van de contributie gelden verloopt goed, eenieder die zijn contributie op tijd heeft betaald bedankt daarvoor.

Wat een heerlijke vergadering, maar nu toch een minder fijn bericht.

 

Jeanet Koch stopt!

De worldtour (competitie voor de jeugd) is een enorm succes en onze jeugdleden beleven hier ontzettend veel plezier aan. Kom gerust eens kijken op een van deze dagen, het is echt leuk om te zien hoe de jeugdleden met elkaar de strijd aangaan.

Helaas is het voortbestaan van dit geweldige jeugd festijn in gevaar. Er is namelijk nog geen opvolging voor Jeanet Koch, die als Tenniskids functionaris terugtreedt. Jeanet bedankt voor je fantastische inzet! We hebben met het bestuur lang over dit probleem gesproken. Stoppen met worldtour is geen optie. De ervaring leert dat er zonder jeugd geen toekomst is voor een tennisvereniging. Wij hebben, door onder andere de inzet van onze enthousiaste jeugdcommissie, veel jeugdleden en daardoor zullen we deze worldtour voortzetten. Ik doe bij deze dan ook een dringende oproep, dat het liefst twee of drie vrijwilligers deze taak op zich willen nemen. Het is zeker voor twee of drie personen een kleine taak die niet veel tijd in beslag neemt. Je zal worden beloond met zeer dankbare kinderen, die hier zoveel plezier aan beleven. Mocht je Interesse hebben samen met andere deze taak op je te nemen, nogmaals mijn email adres: voorzitter@tcleerdam.nl.

 

Een sportieve groet,

Peter Dikkerboom

 


 


 

Van de voorzitter, 13-03-2016                Zijn 1e

 

Goede tradities dient men voort te zetten!

 

Ruud als voorzitter is gestart om de leden na iedere bestuursvergadering te informeren over hetgeen er  besproken is tijdens de bestuursvergadering, ik ga, als voorzitter, deze goede "traditie" voort zetten.

Allereerst wil ik Ruud bedanken voor zijn driejarig voorzitterschap dat hij met veel inzet en liefde voor TCL heeft gedaan.

Afgelopen woensdag was het weer zover een bestuursvergadering met een aantal nieuwe bestuursleden en een nieuwe voorzitter. Toch even spannend om een bestuursvergadering voor te zitten van de club, waar je als kleine jongen bent begonnen met tennissen op een  gravelbaan aan de Linge. Aan de ene kant vereerd met het vertrouwen van de algemene ledenvergadering anderzijds voelt het als druk op m'n schouders om het goed te doen.TCL is van ver gekomen, en kijk eens waar we nu zijn een moderne club met 6 banen die het gehele jaar bespeelbaar zijn, de banen verlicht met led verlichting en stroom gaat opwekken met zonnepanelen. Er worden fantastische evenementen georganiseerd en we hebben een prachtig clubhuis met alle benodigde voorzieningen, veel enthousiaste vrijwilligers en niet te vergeten veel jeugd en goede enthousiaste trainers. Kortom een fantastische tennisvereniging die financieel gezond is en een mooie toekomst heeft.

Een punt van aandacht is het teruglopende ledenaantal bij TCL, waar helaas ook vele andere  tennisverenigingen mee worstelen. De KNLTB is een programma gestart om dit teruglopende leden aantal te keren. Zij hebben diverse informatie avonden georganiseerd om clubs te begeleiden en te informeren over de mogelijkheden om leden te behouden en te werven. Tijdens de algemene ledenvergadering is naar voren gebracht dat het goed zou zijn om een commissie in het leven te roepen die zich gaat bezig houden met leden werving en leden behoud. Tijdens de ALV hebben een aantal leden zich aangemeld om zich hier voor te gaan in zetten. Alvast bedankt! De formatie van deze commissie zal nog verder gestalte gaan krijgen.

 

Volgend jaar bestaat onze club 50 jaar, dit is een mijlpaal die we gaan vieren. Wie zou zich hiervoor willen inzetten? Meld je aan bij het bestuur als je je sprankelende ideeën wil omzetten in een mooi evenement. Een aantal vrijwilligers hebben zich reeds gemeld,ook hiervoor dank.

 

In het voorjaar zijn er 19 competitie teams die gaan strijden voor het kampioenschap in hun klasse. 8 teams op vrijdagavond, 5 op zaterdag en 6 op zondag. Hierdoor zijn er tijdens de competitiedagen nauwelijks tot geen banen beschikbaar om vrij te tennissen. Houdt hier rekening mee. De TC houdt u hiervan op de hoogte.

 

Het open toernooi wordt dit jaar gehouden van 9 t/m 17 juli. We hopen op veel inschrijvingen, zodat het weer een gezellige drukte wordt op onze club.

Clubkampioenschappen!? Bij sommige clubs een niet weg te denken evenement en bij TCL altijd lastig. Het lijkt wel of er niemand wil proberen de beste van de club te worden. Helaas gaan de jeugd clubkampioenschappen dit jaar niet door vanwege het geringe aantal inschrijvingen.

 

De jeugd competitie is afgelopen zondag weer begonnen met de Worldtour. Deze competitie is ook dit jaar weer een succes met veel inschrijvingen. De jeugd commissie maakt dit tot een ongekend succes en kan daarbij nog de nodige ondersteuning gebruiken van een paar enthousiaste ouders of leden.

 

De commissie beheer terrein en gebouwen is wederom actief geweest en heeft de minibaan  voorzien van nieuwe netten en organiseert op 19 maart een schoonmaakdag. Aan deze schoonmaak mogen alle leden gratis deelnemen en voor de inwendige mens wordt gezorgd. Een mooi moment om elkaar aan het begin van het seizoen te ontmoeten en samen het clubhuis en het terrein weer klaar te maken voor het nieuwe seizoen.

 

Als afsluiter van deze "van de voorzitter" goed nieuws vanuit onze regering, zij hebben de subsidie voor de zonnepanelen gehonoreerd, de panelen zullen in de loop van het jaar worden geïnstalleerd.

 

Na de vergadering nog even de nazit en daarmee was de eerste bestuursvergadering met het nieuwe bestuur een feit en hiermee ook de eerste "van de (nieuwe) voorzitter".

 

Een sportieve groet,

 

Peter

 

 


 

Van de voorzitter, 23.01.2016                Zwanenzang.

 

Een zwanenzang is volgens Wikipedia een laatste gedicht of geschrift waarmee de schrijver zinspeelt op zijn vroegtijdige of dramatische dood. Welnu het is geenszins mijn bedoeling op een dergelijk overlijden vooruit te lopen. Ik realiseer mij echter wel dat dit het laatste stuk is van mijn hand als voorzitter van onze club. Dus toch een beetje zwanenzang?

De kop is eraf voor wat betreft 2016 en na een redelijk bezochte nieuwjaarsreceptie ligt ook de eerste bestuursvergadering van dit jaar al weer achter ons.  Achter de schermen is druk gewerkt aan de ook voor dit jaar weer goedgevulde agenda (zie de verenigingswebsite).

 

Ondanks een keur aan activiteiten, ook in het achterliggende jaar, lopen onze inkomsten terug. De oorzaak daarvan is niet alleen terug te vinden in de afnemende kantineomzet maar ook in verminderde contributie inkomsten.  Zo gaat dat nu eenmaal bij een teruglopend aantal leden.

Naar de oorzaak daarvan wordt onderzoek ingesteld. Op basis daarvan zal, in combinatie met aanbevelingen van de KNLTB op het punt van ledenbehoud en ledenwerving, een plan van aanpak worden geformuleerd. Met een gezamenlijke inspanning moet het mogelijk zijn de huidige negatieve curve om te buigen. En het bestuur rekent op een ruimhartige positieve respons als er straks een beroep op je wordt gedaan om daaraan een bijdrage te leveren. De details van onze financiële positie komen nog aan de orde op de ALV van 10 februari a.s. Daarop vooruitlopend kan ik wel vast melden dat het resultaat over 2015 op budgetniveau ligt en dat de penningmeester er in geslaagd lijkt ook voor 2016 weer een sluitende begroting te hebben gerealiseerd.

 

Dankzij de inspanningen van de sponsorcommissie is, na Bel, recent ook het Topshelf -sponsorcontract definitief afgerond. Ook deze sportieve partner is weer als ondersteuner vastgelegd.

In overleg tussen Topshelf en de jeugdcommissie zullen binnenkort de details rondom het open Jeugdtoernooi worden vormgegeven. De Topshelf voordeelclubcard met kortingen voor onze leden op tennis gerelateerde artikelen acht ik inmiddels bij eenieder bekend.

Onze grote projecten voor dit jaar, ledverlichting en zonnepanelen, liggen nu in het mandje van de subsidieverstrekkers. De aanvragen zijn de deur uit. Zodra deze zijn gehonoreerd kan aan de uitvoering worden gewerkt.  Met een beetje geluk moeten we dan medio dit jaar een groen en energiearm park rijker zijn. Met inmiddels een tweede loungebank want die staat!

Op 17 en 18 juni a.s. vindt in Leerdam weer de manifestatie Samenloop voor Hoop plaats. Eerder was dat al in 2011 het geval. 15 leden worden gezocht om, ieder tegen betaling van € 15,00, mee te lopen in deze 24-uurs manifestatie die onder auspiciën van het KWF staat in het teken staat van de kankerbestrijding.  Peter Meijdam heeft het op zich genomen dit te coördineren. Nader bericht volgt.

 

En dan 2017!

Op 10 juni 2017 bestaat TCL 50 jaar. En dat moet/ gaat gevierd worden. Het instellen van een lustrumcommissie met vertegenwoordigers uit alle geledingen verdient dan aanbeveling.

Mocht je daar nu al zin in hebben meld je dan vast bij het bestuur.

 

Na deze opmerkelijke zaken vanuit de bestuursvergadering van 21.1.2016 rest mij slechts één ding.

Met dank aan velen van wie ik in mijn voorzittersperiode een club-positieve houding heb mogen ervaren doe ik er via dit medium vanaf nu het zwijgen toe.

 

Ruud Sturkenboom

 

 


 


Van de voorzitter,    18.12.2015

 

Tijdens de bestuursvergadering van 16 december j.l. zijn de puntjes op de i. gezet voor wat betreft het  voornemen om over te gaan op led-baanverlichting en de aanschaf van zonnepanelen.

Dit met in achtneming van het tijdens de bijzondere ALV van 25 november j.l. verkregen mandaat.

De leden van de commissie terreinen en gebouwen hebben in het kader van de ondersteuning van de besluitvorming veel en goed werk verricht. Jan Nierop Groot zal zich nog zetten aan een berekening van de dakbelasting zodat we geen onnodige risico’s lopen bij het bepalen van de hoeveelheid zonnepanelen. Op 4 januari a.s. , de eerste dag dat overheidssubsidie kan worden aangevraagd, zit Leo Verweij dan klaar om klokslag 09.00 uur onze subsidieaanvraag snel ter plekke te krijgen. Op tijd voordat het budget voor 2016 al vergeven is. Gaat alles zoals wij verwachten en hopen dan moet medio 2016 onder een nieuwe lichthemel getennist kunnen worden.

 

De mixed- avonden kunnen zich tot nog toe verheugen in een grote belangstelling. Dat is dan ook de reden dat dit maandelijkse festijn bij het vaststellen van de jaarkalender al weer is ingeroosterd voor 2016. Hou de convocaties daar over dus in de gaten.

De jaarlijkse evaluatie van het kantinebeheer zal binnenkort ook plaatsvinden en is mogelijk zelfs al achter de rug op het moment dat je dit leest. Zijn de reacties tot heden nagenoeg uitsluitend positief dan zal toch ook ,met het oog op optimalisering van de dienstverlening, aandacht worden gegeven aan mogelijke verbeterpunten. Heb jezelf suggesties dan zijn en blijven die natuurlijk altijd welkom.

De tweede loungebank (met dank aan de activiteitencommissie) wordt binnenkort geleverd. Het is de bedoeling dat deze officieel wordt ingezeten door de dames van deze commissie op 2 januari a.s.

Dus dames bij deze zijn jullie extra uitgenodigd die dag te verschijnen tijdens onze Nieuwjaars-receptie. Een speciale uitnodiging voor deze receptie kunnen alle leden nog tegemoet zien.

 

Stilgestaan is bij het verzoek van ons lid Daan Damsteeg om bredere bekendheid te geven aan zijn sponsoractie (zie bovenstaande). Daan gaat de Kilimanjaro in Tanzania beklimmen. Hij hoopt daarmee geld bijeen te brengen voor gehandicapte kinderen in Tanzania en Malawi. Binnenkort ontvang je ook per mail een link zodat je kunt kennisnemen van Daan’s voornemens en hem financieel sponsoren als dit je aanspreekt.

 

Er komt, een stellig gezellig, eindejaartoernooi aan.  Een toernooi voor jonge en oudere senioren.

De convocaties daarvoor zijn de deur al uit. Met een grote opkomst doe je niet alleen jezelf maar ook de organisatie een groot plezier. Dus meld je aan als je dat nog niet hebt gedaan. Het kan nog.

De jeugdcommissie tobt met gebrek aan bemanning of wellicht beter bevrouwing. Vooral voor het onderdeel kids-tennis is ondersteuning en dus vers bloed dringend gewenst. Geniet niet alleen van het spelplezier van je eigen kind en dat van anderen maar draag s.v.p. ook een steentje bij aan de organisatie. Je krijgt er veel kinderdankbaarheid voor terug. Vele handen maken licht werk dus meld je  aan bij een van de leden van de jeugdcommissie of via jeugdcommissie@tcleerdam.nl

 

Tja en dan zie ik jullie graag allemaal terug op onze nieuwjaarsreceptie om samen het glas heffen op een sportief 2016. Het jaar waarin de ALV wordt gehouden op woensdag 10 februari. Noteer dat maar vast in de agenda. Vast een fijne kerst en een heerlijk oud en nieuw gewenst.

 

Ruud Sturkenboom

 

 


2e Mix-avond!

 

We kunnen terugkijken op een geslaagde mixavond. Er is door meer dan 35 enthousiaste mannen en vrouwen, van alle leeftijden en speelsterktes, van 19:30 uur tot 23:00 uur getennist. Op woensdag 2 december staat de volgende mixavond op de planning.

 

Nog even in het kort een uitleg over de opzet van de avond:

 

Kun je niet op de woensdagavond, maar vind je het leuk om toch ook een keer bij een mixavond aanwezig te zijn, laat het ons weten. Bij de entree van het clubhuis hangt een lijst waarop je jouw voorkeursdag kunt aangeven. Bij voldoende animo op een van de andere avonden van de week zullen we als proef in het nieuwe jaar een mixavond op een van die avonden organiseren.

 

Cees bedankt voor het leggen van de pasjes en Jan bedankt voor de hapjes.

We hopen dat het net zo druk en gezellig wordt als de vorige keer.

 


Van de voorzitter,    30.10.2015

De dagen worden weer korter en de lampen thuis moeten dus weer eerder aan. Een goed moment om eens over onze baanverlichting na te denken. Na uitvoerig onderzoek is daarvoor intussen een prima voorzet gegeven (onze dank daarvoor) door de leden van onze Terrein en Gebouwen - commissie. Aantrekkelijke subsidiemogelijkheden, zowel van Overheids- als van Gemeentezijde, brengen de mogelijkheid van  led-verlichting dichterbij. En daarmee winst voor zowel het milieu, het spelplezier als onze portemonnee. De eigen investering vergt echter nog wel een bedrag dat het bestuursmandaat te boven gaat. Om die reden is tijdens de afgelopen bestuursvergadering besloten  een en ander aan de leden voor te leggen tijdens een extra Algemene Ledenvergadering.

Hoewel een uitnodiging daarvoor nog zal worden verstuurd verklap ik hier vast dat die vergadering zal plaatsvinden in ons clubgebouw op woensdag  25 november a.s. van 19.00 tot 20.00 uur.

Noteer dat dus maar vast in de agenda.

Ook de mogelijkheid om nu nog op aantrekkelijke voorwaarden te investeren in zonnepanelen zal daarbij aan de orde komen. Om kostentechnische reden heeft het bestuur wel besloten af te zien van een uitbreiding van het terras d.m.v. een terrasluifel.

De KNLTB najaarscompetitie zit er intussen weer op. De belangstelling daarvoor met name op de vrijdagavond was overweldigend. Het damesteam op de donderdagavond kon de kampioensvlag hijsen. Dames langs deze weg alsnog gefeliciteerd!. Om bij over – intekening voor competities als deze problemen te voorkomen heeft TC inmiddels een reglement opgesteld dat leidend zal zijn bij toekomstige plaatsingen van teams. Binnenkort zal dat ook op onze website  worden geplaatst. Aan de tweede loungebank wordt gewerkt en naar verwachting zal deze in december a.s. worden geplaatst. Dan zit de eerste mix-avond op 4 november a.s. er al weer op. Een avond waarvoor zich intussen al 35 leden hebben aangemeld. Een leuke opsteker voor de initiatiefnemers.

Intussen is ook de jeugdselectie voor het komende jaar rond en is het vernieuwde selectieplan aan de ouders van de geselecteerden uitgereikt en op de website opgenomen. Zodra de organisatie volledig rond is kunnen ook de namen van de geselecteerden worden gepubliceerd.

Hulde aan de sponsorcommissie! Die slaagde er in onze hoofdsponsors Bel en Topshelf weer voor een jaar aan ons te binden. Daarbij is er inmiddels ook sprake van een samenwerkingsovereenkomst met Topshelf. De Topshelf Clubcard met kortingen van 20% op tennisgerelateerde artikelen is daar het gevolg van. Ieder lid kan (voor zover al niet geschied) zo’n Card krijgen. (vraag H.Nieuwenhuis)

We gaan afscheid nemen van Gerda v.d.Wielen. Een van onze trouwe schoonmaaksters. Mede gezien de door Gerda bereikte leeftijd vond zij zelf ook dat de tijd daarvoor rijp was. We zullen haar tijdens de vrijwilligersavond nog even in het zonnetje zetten.

Tja en dan nadert het moment dat wij ook van anderen afscheid zullen moeten nemen. Zo heeft onze zeer gewaardeerde secretaresse Liset Nab te kennen gegeven bij gelegenheid van de komende bestuurswisseling begin 2016 haar werkzaamheden te willen beëindigen. En dus gaan wij nu vast op zoek naar een betrouwbare vervanger of vervangster. Wie durft de uitdaging aan en wil niet alleen langs de lijn maar direct in het Bestuur (altijd gezellig!) mee beslissen over de toekomst van TCL

Niet alleen het Bestuur maar de hele vereniging heeft je hard nodig. Interesse? Meld je dan bij een van de bestuursleden of vraag nadere informatie omtrent taakinhoud etc. aan Liset.                                 

Ruud Sturkenboom.

 


Van de voorzitter, 5.7.2015

Wat schort er toch aan onze relatie met het Kontakt? Een succesvol verlopen Topshelf Junior Open ligt al weer achter ons en nog steeds worden pogingen ondernomen om tenminste één foto daarvan in dit lokale liegertje geplaatst te krijgen. De opbrengst van de kleding- en slushpuppy verkoop is inmiddels afgedragen aan de organisatie Ride for Hope.

En dan maar hopen dat van het intussen onder tropische omstandigheden gestarte senioren toernooi (de Leerdammer Open 4/7 – 12/7), publicatie op minder problemen zal stuiten. Is het aantal deelnemers aan dit toernooi hartverwarmend dan is het aantal deelnemende eigen leden (krap 15%) teleurstellend. Misschien moet volgend jaar bijvoorbeeld een 65+ categorie worden ingesteld om in ieder geval ook onze eigen ouderen, die het nu wel erg massaal hebben laten afweten, te enthousiasmeren. Kom in ieder geval eens langs op een van de toernooidagen. Ook de dames van de activiteitencommissie dragen weer bij aan een verhoogde gezelligheid.

Tijdens de bestuursvergadering van 1 juli j.l. kwam aan de orde dat de mogelijkheid van led baanverlichting nader wordt onderzocht. Jos Koenders en Jaap Beverloo zullen zich daartoe binnenkort om te beginnen met de Gemeente verstaan. Uit het onderhoud dat recent plaatsvond met wethouder Bruggeman kwam naar voren dat wellicht vanuit het Gemeentefonds 60% subsidie valt te realiseren. En samen met de geschatte energie- en milieuvoordelen kan dat de aanschaf van dit soort verlichting wel eens erg interessant maken.

Ook zal onder alle voorbehoud worden onderzocht of en zo ja in hoeverre er überhaupt een mogelijkheid is om een Beach-tenniscourt aan te leggen nu de huidige kadastrale begrenzing daarvoor onvoldoende ruimte biedt. Wellicht kan plaats worden ingeruimd op het achter ons complex gelegen gebied. Primaire voorwaarde is wel dat het bestemmingsplan dat toestaat.

Het jeugdselectieplan is door de jeugdcommissie geëvalueerd. Per september a.s. zullen de toelatingscriteria worden aangescherpt en het toezicht daarop worden verbeterd. Dan zal ook een nieuwe periodieke selectieronde plaatsvinden. Een logische vraag in dit verband is of het bereiken van de seniorenleeftijd nu wel of niet een hard criterium moet zijn   

Mede naar aanleiding van het onderhoud met de heer Biemans van de KNLTB tijdens de Topshelf Open wordt bekeken of er mogelijkheden zijn een drempelverlagende all-in contributie in te voeren. (taakhouder Peter Dikkerboom) Dit voor een pakket dat zowel lidmaatschap, training als competitiespelen omvat. Doelgroep daarbij in eerste aanleg onze jongste jeugd.

De BKL dag heeft intussen 7 kandidaten opgeleverd voor het starten van een bedrijvencompetitie. Nog enkele enthousiastelingen extra en de strijd om de Bedrijven Kampioen van Leerdam kan in het najaar van start. (taakhouder Henny Nieuwenhuis)

De schoolvakanties staan voor de deur en daarmee breekt ook een stille vergaderperiode voor het  Bestuur aan. Onze volgende vergadering is 17 september a.s.  Tot die tijd neemt het Dagelijks Bestuur de gang van zaken waar. En mocht je zaken hebben die naar jouw mening om directe aandacht vragen meldt die dan bij een van de leden van het DB. (voorzitter, vicevoorzitter, penningmeester).

Ruud Sturkenboom.

 


 


Van de voorzitter,    31.05.2015

Henk heeft gelijk. En als Henk gelijk heeft krijgt hij dat ook. Zo werd tijdens de afgelopen bestuursvergadering van 27 mei jl. besloten Henk te vragen de netten op baan 1.te laten zakken of desnoods te verwijderen. Dit op de stille dagen in de komende zomervakantieperiode en wanneer er geen specifieke evenementen zijn die een noodzakelijk volledige baancapaciteit vergen.
Daarmee hopen we een bijdrage te kunnen leveren aan het tegengaan van overmatige slijtage van baan 1. zonder te zeer afbreuk te doen aan de gebruikscapaciteit van ons complex.
Intussen zijn de voorjaarscompetities weer achter de rug en kunnen we een viertal kampioenen bijschrijven. De vrijdagavondcompetitie, waarvoor veel animo bleek te bestaan, leverde er 3 en de zaterdag 1.  De kampioenen werden op de slotavond en voorafgaand aan de afsluitende disco (waarvoor weer dank aan de Activiteitencommissie) in het zonnetje gezet.
De zondag teams bleken dit jaar stuk voor stuk (te) zwaar ingedeeld zodat daar minder te vieren viel.
Ik hoop dat het spelplezier er niet onder te lijden heeft gehad en dat het in ieder geval een prima leerschool is geweest.
Over leerschool gesproken. Op initiatief van Hans v. Wijk vond donderdag 28 mei jl. een nieuwe AED instructieavond plaats. Onder leiding van Wout den Boestert en met gebruik (of was het misbruik?)  van zijn poppentheater, zijn weer 12 leden geïnstrueerd omtrent de eerste hulp bij hartfalen.
Nu maar hopen dat ze nooit in actie hoeven te komen.

Onze kantinebeheerder, met wie binnenkort de achterliggende periode zal worden geëvalueerd, wordt uitgenodigd de cursus Sociale Hygiëne te volgen. Voor een dergelijke functionaris en in het belang van onze vereniging een must.

Helaas zag de TC zich genoodzaakt  de aangekondigde clubkampioenschappen te annuleren. Dit wegens gebrek aan belangstelling. Kennelijk is er even geen animo zo kort na de intensieve competitie. Het bestuur heeft de TC gevraagd te bezien of verplaatsing naar later in het jaar  tot de mogelijkheden behoort. Een jaar zonder clubkampioen moeten we natuurlijk eigenlijk niet willen.

Twee van onze bestuursleden zullen de Topshelf Open in Rosmalen ( 8 – 14 juni) bezoeken en daar spreken met vertegenwoordigers van de KNLTB . Daarbij is dat een mooie gelegenheid, als de kans zich voordoet, ook kennis te maken met de directieleden van de sponsor van ons Jeugdtoernooi.

Onze leden wil ik graag nog eens aansporen om kaarten via onze club te bestellen voor dit altijd weer interessante proftoernooi. Daar houden we dan zelf ook nog iets aan over.

De Raboactie heeft ons een kleine € 340,00 opgeleverd. Met dank aan de Raboleden die hun stem op TCL hebben uitgebracht. Besloten is dit bedrag toe te voegen aan de opbrengst van de loterij die tijdens het Open Senioren toernooi van vorig jaar werd gehouden. De activiteitencommissie zal worden gevraagd ook dit jaar weer een loterij te organiseren. Totaal met de opbrengst daarvan moet de zo vurig gewenste tweede lounge set dan snel gerealiseerd kunnen worden.

Met de nodige komende activiteiten zijn diverse commissies al weer druk in de weer. Voor de ouders van onze tenniskids wordt gewerkt aan een ouderavond o.l.v. de KNLTB.

De Topshelf Junior Open (13 – 21 juni) staat voor de deur , niet veel later gevolgd door ons seniorentoernooi de Leerdammer Open (zie de website).

Daar tussendoor gaan we proberen om tijdens de BKL dag de bedrijven te interesseren voor een bedrijvencompetitie.

En de Beldag, de dag die wij traditioneel inrichten voor de hoofdsponsor van ons Seniorentoernooi, kan er wel weer eens eentje worden met bijzonder aansprekende gasten. Maar daarover later meer.

Tenslotte: T.b.v. spotify en dus van onze muziek zal een beter/sneller werkend tablet worden gekocht. De traagheid van het huidige tablet (toch dank daarvoor Cil) gaf daartoe aanleiding.
Voor een betere afvalscheiding wordt aan leden worden gevraagd het plastic afval te deponeren in een speciaal daartoe aangewezen container.
De banen zullen extra worden gecontroleerd op wortelgroei van de omringende bomenrij.
En aan de mogelijkheid de baanbezetting via de website kenbaar te maken wordt gewerkt.

Onze volgende vergadering is 1 juli a.s. Mocht je zaken hebben die naar jouw mening om aandacht vragen  meldt die dan tijdig bij het secretariaat.

 

Ruud Sturkenboom.

 

 

Van de voorzitter, 31.03.2015

Tijdens de bestuursvergadering van 26 maart j.l. bleek dat de nieuwe statuten inmiddels bij de notaris zijn gepasseerd. Een exemplaar werd aan de KNLTB aangeboden en daarmee kan dit hoofdstuk worden afgesloten. Aan de redactiecommissie zal worden verzocht deze statuten op de website te plaatsen zodat ze voor alle leden toegankelijk zijn.

 

Naast wijzigingen in de bestuursfuncties waarover ik al eerder berichte diende formeel ook het Dagelijks Bestuur nog samengesteld te worden. Voor dit verenigingsjaar zal dat bestaan uit de penningmeester (Leo Verwey), de vicevoorzitter (Peter Dikkerboom) en de voorzitter (ondergetekende).

 

Inmiddels heeft onze beheerder Jan Brouwer al op veel plaatsen zijn gezicht laten zien. Voor een eerste toelichting op zijn ervaringen was hij in de vergadering uitgenodigd. Enthousiast is hij gestart met de aanpak van diverse zaken. Daartoe te rekenen de opzet van een baanbezettingsprogramma, een maaltijdaanbod voor de competitieteams en natuurlijk een adequate barbezetting.

Het zal voor ons allen nog wel even wennen zijn maar bijvoorbeeld een verzoek om het beschikbaar stellen van baancapaciteit (ook door TKS), kantineondersteuning bij evenementen en veel van wat met de dagelijkse gang van zaken te maken heeft, zal in het vervolg via Jan moeten gaan.

Langs deze weg doe ik dan ook een oproep aan een ieder en dus ook aan de commissies om alle voorgenomen activiteiten tijdig vooraf met Jan kort te sluiten.

Jan is per email bereikbaar onder: kantinebeheerder@tcleerdam.nl

 

Aan enkele professionals uit ons ledenbestand zal worden gevraagd nog eens een AED cursus te verzorgen. Hoe wel de apparatuur zelf de weg wijst is het toch van belang dat meerdere leden weten hoe hier precies mee om te gaan. Hierover volgt binnenkort dus meer.

 

En dan zijn de opendagen/clinics voor nieuwe leden inmiddels ook al weer achter de rug.

Het weer zat daarbij absoluut niet mee. Toch kwamen ca. 11 kinderen de clinic bezoeken en daar houden we zonder twijfel enige nieuwe jeugdleden aan over. De deelnemers aan de clinic kregen een blik ballen en een consumptie aangeboden. Daarnaast geldt voor hen en mits zij zich op korte termijn definitief aanmelden een korting van 50% op de contributie. Opvallend is dat geen enkele senior zich meldde. Dit ondanks een oproep daartoe onder de eigen leden. We kunnen als bestuur alle voorwaarden scheppen voor een wervingsactie maar voor succes blijven wij daarbij sterk afhankelijk van het enthousiasme van de eigen leden. Het uitblijven van respons stemt nu in ieder geval tot nadenken over de aanpak van een soortgelijke actie het komend jaar.

 

Tja en dan het openingstoernooi. Dat dreigde letterlijk in het water te vallen, reden waarom werd besloten dat te verplaatsen naar later in het jaar bij betere weersomstandigheden. De voedselbank was er goed mee want daarheen gingen de broodjes e.d. die inmiddels waren ingekocht.

Met de Pasen en dus ook de aanvang van de voorjaarscompetities voor de deur, wens ik allen een zonnig, sportief en succesvol seizoen.

Stellig treffen wij elkaar zo niet op dan toch zeker naast de baan.

Ruud Sturkenboom

 

Van de voorzitter,    08.03.2015

De algemene ledenvergadering van 18 februari j.l. ligt inmiddels al weer enige weken achter ons.

Met name voor de leden die deze vergadering niet bezochten is het goed om nog even terug te kijken op de belangrijkste agendapunten .

 

Mutaties.

Onder dankzegging van de vergadering voor zijn jarenlange inzet , trad Bastiaan de Leeuw  af als bestuurslid. In zijn plaats en dus met in haar portefeuille Jeugdzaken, trad Marie Louise Roelofsen toe. De financiële administratie en het penningmeesterschap worden gecombineerd en komen voor rekening van Leo Verweij. De functie van Peter Dikkerboom wordt gewijzigd in die van vicevoorzitter.

Dan waren er diverse wijzigingen in de bezetting van de commissies met als extra toevoeging en de realisering van een lang gekoesterde wens, de commissie web beheer. De actuele status van de diverse commissies zal z.s.m. op de website worden gepubliceerd.

 

Statuten en HHR.

De door het bestuur beoogde en aan de leden al eerder kenbaar gemaakte wijzigingen van de statuten en het huishoudelijk reglement werden zonder tegenstem aanvaard.

Daarmee nemen we afscheid van de ruim 30 jarige en sterk gedateerde oude regelgeving. Met deze moderne  nieuwe statuten en reglementen voldoen we tevens aan de laatste vereisten van de KNLTB en is er sprake van een meer toekomstbestendige regelgeving.

Als belangrijkste statutenwijzigingen vermeld ik nog even:

-          Het verenigingsjaar wordt gelijkgesteld aan het kalenderjaar dus van 1.1. t/m 31.12

-          Opzeggen van het lidmaatschap kan op ieder moment en zonder opzegtermijn geschieden. Echter zonder dat dit leidt tot verval van voor dat jaar aangegane financiële verplichtingen. Als je al wilt opzeggen (en waarom zou je dat doen?) kun je dus beter aan het eind dan aan het begin van het jaar opzeggen.

-          Juniorleden krijgen stemrecht. De uitoefening daarvan komt echter aan hun wettelijk vertegenwoordiger toe.

-          Stemmen bij Volmacht is niet meer toegestaan.

-          Een minimum vereist aantal stemgerechtigde leden (quorum) om een vergadering doorgang te kunnen laten vinden is niet langer noodzakelijk.

-          Het bestuur kan een schorsing opleggen voor max. 4 weken. Voor een langere duur en ontzetting uit het lidmaatschap dient het bestuur instemming te verkrijgen van de ALV.

-          De verplichting om het bestuur uit tenminste 7 personen te laten bestaan is vervallen.

-          Financiële verantwoording wordt uiterlijk in de maand maart (was januari) afgelegd.

 

De stukken zijn inmiddels aan onze notaris gepresenteerd en eerstdaags zal de nieuwe statutaire akte worden gepasseerd. Een afschrift zal  daarna aan de KNLTB worden gestuurd (verplichting).

Tenslotte zullen de nieuwe statuten en het nieuwe HHR dat tevens aan deze statuten is aangepast, op onze website worden geplaatst.

En daarmee kan een langdurige vernieuwingsprocesgang   worden afgesloten.

 

Beheerder.

Met instemming van de vergadering krijgen we in de persoon van Jan Brouwer (met ondersteuning van zijn echtgenote) per 1.3.2015 een kantinebeheerder. Dit voorlopig als proef. Een uitgebreide taakomschrijving en tevens een overeenkomst voor de periode 1.3.2015 – 31.12.2015 zijn inmiddels gerealiseerd.  We hopen daarmee de service aan de leden te kunnen verhogen en onder meer oplopende problemen rondom bar/keuken/baanbezetting in het algemeen maar in het bijzonder tijdens toegenomen prestatieve activiteiten te kunnen voorkomen. Aan de wens/suggestie uit 2012 van de Commissie Lange Termijn Visie wordt daarmee tevens voldaan.

Voor dit beheer betaalt de vereniging de fiscaal toegelaten maximale vrijwilligersvergoeding, zoals deze ook geldt voor de schoonmaak en het baanonderhoud.

 

Financieel.

De kascommissie controleerde de boekhouding en financiële administratie over het achterliggende jaar en keurde een en ander goed. De penningmeester en de financieel administrateur werden dan ook gedechargeerd.  De begroting 2015 gaf geen aanleiding tot vragen vanuit de vergadering zodat deze werd goedgekeurd.

Hoewel de totale verenigingsomzet terugliep, voornamelijk als gevolg van ledenverlies, bleef het resultaat van de kantine dusdanig dat er geen directe aanleiding bestaat tot verhoging van de consumptieprijzen. Anders ligt dat voor wat betreft de contributie, die in een reeks van jaren niet werd verhoogd. De vergadering stemde in met een kleine verhoging variërend van € 5,-- voor een senior lid tot € 1,00 voor de jongste juniorleden.

 

Slot.

Na enkele rondvragen , waarbij met name aandacht werd gevraagd  voor de mogelijkheid om naast bardienst een schoonmaakdienst als verplichting  open te houden, kon de vergadering worden gesloten. En dan zijn we zo langzamerhand al weer in het voorjaar en aan de vooravond van een nieuw tennisseizoen beland. En daarin wens ik een ieder veel sportief plezier.

 

Ruud Sturkenboom.

 

TCL 50 Plus1
Nieuws
Foto Album
Baanbezetting
TennisKids